De laatste - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Jorrit Reintjes - WaarBenJij.nu De laatste - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Jorrit Reintjes - WaarBenJij.nu

De laatste

Door: Jorrit

Blijf op de hoogte en volg Jorrit

18 Augustus 2006 | Nederland, Rotterdam

Hola,

Afgelopen dinsdag teruggekomen in nederland dus dit is het laatste berichtje.

De canopytour in monteverde was cool, voor de mensen die zich afvragen "wat is dat?", je zit in een soort bergbeklimmerstuigje en gaat via een staalkabel van de ene boom naar de andere boom. De langste kabel in deze tour was 600m lang en ging over een dal heen, 100m boven de grond, erg mooi uitzicht dus. Halverwege was er ook een 'Tarzan'-swing, van +/- 6 meter hoogte aan een touw dat hoog in een boom was vastgemaakt je naar beneden laten vallen en heel hard heen en weer schommelen. Volgens een van de gidsen was het het beste om achteruit te gaan en voor de adrenalineproductie was het inderdaad niet verkeerd om je achteruit te laten vallen van een toren van die hoogte. Whaa! Na de tour snel richting bus gegaan en terug naar San Jose want de volgende dag alweer vroeg de volgende tour. Met dank aan het voortreffelijke wegennet in costa rica (en een in slaap gevallen vrachtwagenchauffeur,zie foto) kom ik 3 uur later aan in San Jose. Het ov hier is niet echt best. Op vrijdagochtend vroeg opgehaald om naar national park Tortuguero te gaan. Onderweg stoppen we eerst bij een bananenplantage van Del Monte, dit is allemaal goed geindustrialiseerd en de banenentrossen gaan over een soort rails door de plantage naar de plek waar ze verwerkt worden. Op sommige plekken moeten ze ook over de weg en we moeten met de bus dan ook wacht voor overstekende bananen... Daarna naar een tuin geweets met een heleboel verschillende planten en ook wat beestjes. In een van de bomen hangt een grote bos haar wat een luiaard blijkt te zijn. Hierna door naar het park, eerst weer een stuk in de boot en daarna afgezet bij de monkey's lodge. In de middag naar het dorpje geweest en naar het schildpadden onderzoekscentrum, want vanavond naar de schilpadden kijken die aan land komen om eieren te leggen. Om 10 uur 's avonds staan we klaar met ons groepje, het is allemaal heel strak geregeld hier en we hebben maximaal twee uur de tijd, ook moet je het strand af als je het hele proces gezin hebt en je mag geen zaklamp mee nemen en helaas... ook geen fototoestel. Al vrij snel kunnen we het strand op, er zijn twee schildpadden net klaar met leggen en deze lopen terug naar de zee. Ze hebben een schild met een diameter van ruim een meter en de poten/flippers zijn ook ruim een halve meter lang dus dit zijn geen kleine beestjes. Op het strand licht een heleboel aangespoeld hout maar de schildpadden walsen hier gewoon overheen en gaan in een rechte lijn voor de zee. Even later kunnen we ook het eieren leggen zien. In een grote kuil is een schildpad bezig haar eitjes te leggen. Tijdens het leggen zijn ze in een soort trance dus je kan van heel dicht bij zien heo de eitjes eruit ploppen. Na het leggen worden de eitjes weer begraven, dit gaat echt heel langzaam en je kan goed zien dat deze beesten op het land niks te zoeken hebben. Wat wel heel apart is, is dat je met 100 man op het strand staat om naar die ene schildpad te kijken. het idee is dat er alleen mensen worden toegestaan op dit stuk strand van 1 mijl, en de overige 24 mijl zijn voor iedereen verboden. Waarschijnlijk beter voor de schildpadden zo. De volgende dag in de jungle nog een heleboel mooie dingen gezien (waaronder kaaimannen en krokodillen), daarna terug naar San Jose. Op zondag nog even in de stad rondgekeken, het klopt wel wat iedereen zegt, dit is geen hele mooie stad en er is ook weinig te doen. Op de vlucht naar miami merk ik dat de tereurdreiging ervoor heeft gezorgd dat je geen vloeistoffen meer mee mag nemen, dit zorgt even voor wat ompakissues in de vertrekhal maar heb er uiteindelijk wineig last van. In miami aangekomen kon ik bij alle doune- en securitycheckpoints eigenlijk zo door lopen dus ik heb blijkbaar een hele betrouwbare uitstraling. In miami de volgende ochtend nog heel even op het strand geweest, het verschil met de vorige 8 weken is wel groot, vooral in prijzen, mensen en winkels, de taal is hier een beetje hetzelfde, hoor nog veel spaans. M'n vlucht naar nederland was nogal vertraagd, vanwege onweer boven het vliegveld in miami is het vliegtuig ergens anders geland dus moet 3 uur langer wachten. Een maal in de lucht komt nederland snel dichterbij, snif einde vakantie... Iedereen bedankt voor de berichtjes hier :) was erg leuk om af en toe wat van jullie te horen, tot snel allemaal.

Chao, Jorrit

• 20 Augustus 2006 - 09:51

Wowter:

wederom verbluffende plaatjes reintjes. Hee, en een toekan lijkt niet eens op een vandervalk :)

gelukkig heb ik de rest van de 6000 votoos inmiddels ook bijna allemaal gezien, conclusie: topvakantie!
    Nu mag je weer lekker scriptieschrijven, een nog veel heerlijker bezigheid..

adios wowter