De vulkaan in banos doet het weer! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jorrit Reintjes - WaarBenJij.nu De vulkaan in banos doet het weer! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jorrit Reintjes - WaarBenJij.nu

De vulkaan in banos doet het weer!

Door: Jorrit

Blijf op de hoogte en volg Jorrit

16 Juli 2006 | Ecuador, Quito

Even snel een update voor ik morgen naar de galapagos vertrek. Ben deze week in quito geweest om beetje te chillen en wat dingen te regelen, zoals mn galapagostour. Woensdag nog met de teleferico omhoog geweest wat een mooi uitzicht over quito geeft, je kan hier ook al naar 4800 meter hoogte klimmen dus de hoogte is wel te voelen. Op donderdag bleek dat het niet te regelen was om nog voordat ik naar de galapagos ging de cotopaxi te beklimmen, dus ben toen naar baños vertrokken. Hier ´s avonds twee nederlandse meisjes tegengekomen en dezelfde avond gaan kijken naar de vulkaan. Je hoorde wel wat gerommel maar je kon echt niks zien, beetje tegenvaller, maargoed wel gezellige avond. De volgende dag regende het en heb ik niet heel veel gedaan, hotspring bezocht en beetje rondgelopen. Tegen het eind van de middag klaarde het op en toen ik richting mn hostal liep zag ik her en der mensen (vooral locals) omhoog kijken en wijzen en met elkaar praten. De vulkaan was echt enorme aswolken uit aan het spugen en het rommelde ook behoorlijk. Toen we tegen 8n wat wilde gaan eten vertelde de eigenaar van het restaurant dat het heel druk was en iedereen om negen uur naar de vulkaan wilde en dus snel moest eten, waardoor de keuken het zo druk had dat wij nu niet konden eten. Om te zorgen dat wij ook om negen uur mee konden gingen we toen eerst kaartjes halen. De verkoopster zei dat we beter gelijk konden gaan want het was t verwachten dat om negen uur als iedereen ging de politie wegen zou afsluiten en de busjes zou tegen houden. Wij dus met zn drieen in een busje en richting vulkaan. Op een gegeven moment kon je hem echt goed zien, grote stralen lava die omhoog spuiten, gerommel en het geluid van de lava die borreld echt onbeschrijfelijk. Daar hooguit 20 minuten geweest maar echt een fantastisch uitzicht. Terug in baños even een patatje gehaald en om negen uur konden we weer mee tegen dezelfde prijs. Veel (wildvreemde) mensen die onze foto´s willen zien en die hun emailadres geven want ze willen die foto´s graag hebben. Rond negen kwamen de busjes en dit een plekje op het dak bemachtigd. Zoals voorspeld was er nu veel politie en het duurde lang voordat we konden vertrekken, ook moest iedereen op het dak plat gaan liggen zodat de politie niet kon zien dat daar ook mensen zaten, hielp niet veel maar draagt wel bij aan het circus gevoel. Er is ook een hoop pers die de busjes filmt en er worden ook inteviews gegeven vlak voor onze bus. Een maal rijdend gaat het hard en we staan nu achterop het bordes van de bus wa niet heel comfortabel is. Na 30/40 minuten komen we aan op een andere berg waarvan je heel licht een gloed in de wolken kan zien maar geen lavauitbarstingen. Het uitzicht op baños is wel mooi. Veel mensen zijn een beetje teleurgesteld maar ik ben echt blij dat ik al eerder naar de vulkaan kon kijken en nu het enorme gedoe rond dt ritje kon meemaken. Als we terug komen in baños zijn er een hoop militairen, er ontstaat een beetje een sfeer van: misschien worden we geevacueerd (ik hoor later dat veel touroperators hun mensen hebben weggehaald tussen 8 en 9 die avond en dat bussen ook niet meer naar baños reden). Een paar locals vertellen ons dat we aan de andere kant van het dorp misschien nog iets kunnen zien dus we lopen daarheen. Alles is dicht en op een aantal vulkaankijkers en militairen na zijn de straten ook leeg. Als we aankomen aan de andere kant van het dorp wordt de brug waarvan de meeste mensen staan te kijken ontruimd door het leger en gaat iedereen terug naar het dorp. Wij gaan naar het hostal waar de anderen zitten en drinken nog een biertje op hun dakterras. De vulkaan is een stuk stiller nu, maar net voordat ik naar huis wil gaan klinkt er een enrome knal, alsof er een bom valt echt. Iedereen schrikt zich wezenloos en er gaan overal in baños lichtjes aan en mensen staan uit hunraam of op hun balkon te kijken nar de vulkaan. Er gebeurt verder echter niks. Toen maar naar mn eigen hostal gegaan. >Er klinkt nog regelmatig een enorme knal, echt zodat het gebouw trilt maar kan toch reelijk slapen.
De volgende dag gaan raften, ging gelukkig nog door en was cool. erg snelle rivier en een aantal grote golven gepakt. Hierna weer terug naar Quito want de volgende dag naar Galapagos...

Chao, Jorrit

• 16 Juli 2006 - 08:32

Wouter:

Rielekst Reintjes, ziet er erg spannend uit allemaal!
    Galapagos lijkt me erg tof, maar is wel even vliegen geloof ik. Heel veel plezier, ben beniewud naar de foto´s!

NL is nog steeds warm (25-30 gr. en elke dag zon) dus de scriptie gaat superhard.. NOT!

Wouter

• 16 Juli 2006 - 13:58

Papa:

Dat heb je ook al weer overleefd! Je maakt wel wat mee, maar wij raken er ook aan gewend. Veel plezier op de G-eilanden.

• 16 Juli 2006 - 16:51

Babs:

He Jorrit, Klinkt VET!! Ben jaloers... Heb net mn eigen foto's -eindelijk- bijbesteld, enorme stapels, heeeerlijk! En thakns voor je felicitatie! Tu espanol es mejor! Pienso esta bien para jugar schaakos en espanol ;) ciaoooooo Babs

• 17 Juli 2006 - 01:32

Willemijn:

Zozo, wat een spanning en sensatie weer zodra ik het land verlaat! De vulkanen hier zijn wat dat betreft momenteel rustig (alleen wat dikke lavastromen) Veel plezier op de Galapagos! Feliz viaje!

Liefs, Willemijn

• 17 Juli 2006 - 20:29

Bas:

Jorrie,

Klinkt veel te gaaf. Garijp was ook prima, maar geen vulkanen daar. Nu weer lekker aan het werk, heerlijk! Geniet van de G-lapo isles.

Besos,
    Bas

• 19 Juli 2006 - 18:40

Aad:

Wat een briljante foto´s! Enjoy daar nog, verbrand niet en het EJW gaat voor de wind!
    Groeten Aad