Vrijwilligerswerk in Puerto Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jorrit Reintjes - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk in Puerto Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jorrit Reintjes - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk in Puerto Quito

Door: Jorrit

Blijf op de hoogte en volg Jorrit

02 Juli 2006 | Ecuador, Quito

Maandagmiddag in Puerto Quito aangekomen. Dit is echt een dorpje op het platteland, de doorgaande weg is de hoofdstraat en gelijk ook de enige verharde weg. Het was even zoeken voor we onze contactpersoon hedden gevonden maar toen dat eenmaal was gelukt waren we vrij snel op de finca (boerderij) van de familie Guenca. We werden heel hartelijk ontvangen en konden gelijk aanschijven aande lunch, kip met rijst en een bonensausje. Estalin (jaja, het communisme tiert hier nog welig) is de zoon die zorgt dat wij uit de voeten kunnen, hij liet ons gelijk de cabaña zien en de andere voorzieningen. De WC is een hutje een stukje naast het huis waar je een gordijntje voor schuift en moet doorspoelen met een emmertje water. Lekker basic dus. Er is geen douche maar op een minuutje lopen van ons hutje is een waterval waarin je echt supergoed kan douchen. Het water is nog best warm ook en de straal is breed en hard. Na de rondleiding nog even kennis gemaakt met de rest van de familie, er staan hier twee huizen, in de één woont de moeder(judith) met drie zoons(estalin van 22, javier(18) en diego(17)), in de ander woont de oudste zoon(camillo) met zijn vrouw(?) en twee kinderen (helen van 5 en david van 4). Die laatste twee zijn echt heel grappig en superdruk.
Dinsdag vroeg in de ochtend meegegaan met Angel (de vader) naar zijn koeien, waar we mee mochten helpen met lekker ouderwets met de hand melken. Daarna meegeweest naar het huis van Angel, hij heeft een veel groter en mooier huis maar woont helemaal alleen en heeft volgens mij nog een vrouw maar dat wordt niet helemaal duidelijk. Het is sowiezo een eigenaardige man want hij begon een heel verhaal dat hij gelooft dat wij van een andere planeet op aarde zijn gekomen in de tijd van de Inca´s en Egyptenaren. Ook vertelde hij heel serieus dat hij nog niet zo lang geleden vliegende schotels had gezien en dat ze met grote lichten schenen en dat ie toen bang was voor z´n familie. Enfin... Daarna met Estalin teruggewandeld naar hun huis, hele mooie tocht met wel een paar beekjes die een beetje diep waren. En warm en vochtig hier dus je wordt ook snel moe, zweten gaat nauwelijks, het is gewoon te vochtig. ´s Middags nog plastic zakjes met zand gevuld waar fruitboompjes in moeten komen. Daarna met Javier en Diego meegeweest naar hun voetbaltraining. Wat een mannetjes allemaal, ook nog even meegespeeld maar mijn splijtende pass is niet meer wat is geweest is. Oftewel, deze gasten spelen me zo van de mat. Daarna nog even in het dorpje geweest en na het avondeten bijtijds naar bed. Het is hier ook om 7 uur donker. De cabaña is wel een beetje wankel, de insecten schijnen ongelakt hout heel lekker te vinden en als één van ons zich in zijn bed omdraaid trilt echt het hele hutje alle kanten op. In de nacht ook de meest vreemde geluiden, vogels die op je dak zitten en keihard beginnen te krijsen en een geluid van tjirpende insecten dat een beetje lijkt op een snelweg. Kan wel goed slapen want het is hier echt pikdonker en je kan de sterren heel goed zien. Op woensdag een gat gegraven dat 2 meter diep en verder 1 bij 2,5m moet worden. Dit wordt een put voor plastic afval. ´s middags een betonnen deksle gemaakt voor de sceptic tank. Het is in de brandende zon niet te doen om langer dan 5 minuten in de grond te bikken. Ook zweet je in no-time je insect-repelente er af dus we zijn gedwongen een zuidamerikaans werkritme te ontwikkelen. Hier houd een dag werken in dat je 6 uur werkt, en dat is inclusief reistijd wat toch al snel een uur of twee is. Vooral wachten op de bus. We hebben niet echt het idee dat we de wereld verbeteren hier maar het is wel mooi om te zien dat er ook een vida tranquillo bestaat waarin het echt abnormaal is om veel te doen. Bovendien stimuleren we de locale economie wat altijd goed is :). Het is ook heel mooi om te zien dat hier heel veel dingen nog gewoon kunnen; meerijden met 10 man in een pickup, mensen die met wapens op straat lopen, de straat di afgezet word om met het hele dorp te gaan bingo-en, etc. Echt een andere wereld.
Donderdag was een hele rusitge dag, ´s ochtend weer gemolken en daarna naar een voorlicting over insecten bestrijding in de palma africana (palmolie) geweest. In de middag naar een andere finca gegaan en daar chocolade gemaakt, vanaf de boon, smaakt toch net iets anders als het net gemaakt is, superpuur. Echt een hele mooie tuin met allerlei kruiden en planten tegen van alles en nog wat. Op vrijdagochtend nog twee uur
aan ons gat gegraven en daarna met jennifer(VS) en manja(NL)(andere vrijwiligers) en willemijn gaan tube-ing. Met een aantal aan elkaar keknoopte binnenbanden van auto´s een rivier af, de doe het zelf versie van raften. Eerst leek het een beetje saai maar bij stroomversnelling één lagen er al twee mensen af en kon edwin (onze gids) nog net jenniffer aan haar haren uit het water trekken. Eindelijk weer een beetje actie! De tocht was verder heel mooi en bij de laatste stroomversnelling klappte ons ´vlot´ een beetje dubbel waardoor ik bovenop de anderen terecht kwam. Het amerikaansmeisje helemaal in paniek en manja en ik lachen in het water, echt behoorlijk wat stroming, goeie ervaring :).
Daarna naar Puerto Quito terug en ´s avonds naar de verjaardag van manje gegaan, was wel gezellig maar niet heel druk. Wel een hele mooi locatie in een bamboe huje aan de rivier. De volgende dag (vandaag!) alweer terug naar Quito, ´s ochtend afscheid genomen van de familie, ze waren echt heel lief en we mochten altijd terugkomen als we in de buurt waren. Heel mooie en leerzame tijd gehad daar.
Onderweg naar Quito nog langs el mittad del mundo geweest, hier is echt op een punt op de evenaar een soort van efteling gebouwd en er lopen een heleboel toeristen rond. Toch wel leuk om even te zien dat je op bijde halfronden tegelijk kan staan.
Daarna in Quito weer terug in het zelfde hostal en even wat was gedaan, alles is klam en zit vol modder. Morgen naar de jungle dus daar zal het wel niet heel veel beter zijn maar heb er wel heel veel zin in.

Dat was het weer voor nu, Volgende week hopelijk een uitgebreid verslag over´de jungletour in Cuyabeno.

Chao, Jorrit

Ps. Ik begrijp uit het nieuws dat nederland momenteel politiek instabieler is dan ecuador dus ik zit hier voorlopig heel goed ;).

• 02 Juli 2006 - 09:36

Bas:

Ola Julio,

Je kan extra foto's posten. Als je stick vol is kun je zo ook wel mailen kan ik ze zo lang wel bewaren. Anyhow, dit klinkt wel echt briljant, vooral die douche... Ik ga lekker aan het werk vandaag. Even een weekje werken en dan lekker ontspannen op de zeilschool.

Ciao,
    Bas

• 02 Juli 2006 - 10:23

Papa:

Wat een mooie verhalen. Als het klopt, heb ik 500 foto's geactiveerd. Dus volgende week meer.

• 02 Juli 2006 - 14:13

Familie Reintjes Leunen:

Zitten bij mams (tante Annie) op de verjaardag. Het is hier bloedjeheet maar wel gezellig. Succes met gaten graven en we zullen nog vaker op je site kijken.Groeten Hilde

• 02 Juli 2006 - 14:15

Familie Reintjes Leunen:

• 04 Juli 2006 - 06:38

Birgit:

Heeey Jorrit!! Zo, jij bent lekker aan het genieten zo te lezen! Echt een geweldige ervaring joh, super! Dat is wel even beter dan binnen zitten en scriptie schrijven toch! Ik zou zeggen, geniet ervan!! Veel plezier in de jungle! Ciao, Birgit

• 04 Juli 2006 - 11:14

Maarten En Gemma:

Hey Jorrit,

Zo te zien heb jij het helemaal niet slecht daar, we worden er hier helemaal jaloers van.

Wij varen ondertussen lekker door in België dus dan weet je het wel!!

Heel veel plezier daar, we blijven je volgen.

Maarten en Gemma

• 05 Juli 2006 - 07:42

Wouter:

Hai Reintjes,
    jezus wat een rielekst leven man! Doe mij zo'n waterval 's ochtends!
    Mooi ook om in zo'n boomhutje te slapen, jullie hebben het echt goed voor mekaar daar..

In het kikkerlandje is alles prima, 1ste hittegolf van het jaar hebben we gehad, en het is nog steeds een gezonde 34 graden hier, lekker!

Scriptieschrijven gaat redelijk, maar ik begin al redelijk uit te kijken naar vakantie. Veel plezier verder, groeten Wouter

• 07 Juli 2006 - 11:40

Wouter:

je raadt nooit wie ik net in de Capkantine tegenkom.. die ontzettende troela van DRAMA!! Whahahaha, jezus hoe heette die griet ook alweer?? Marieke ofzo toch? Ik heb r niet gesproken ofzo, maar ik zag r wel zitten. Kan je je nog herinneren dat jij toen haar liep op te fokken toen ik te kakken werd gezet door haar? En dat je me toen weer kwam halen toen ik al de les uitwas omdat ze tegen me wilde zeggen dat ze me een lul vond? Whahaha, mooie tijden waren dat, ge-wel-di gewoon, mijn dag kan niet meer stuk!

Anyways, dat wilde ik even kwijt, groeten Wouter

• 10 Juli 2006 - 16:21

Willemijn:

Hej Jorrit!

Wat een mooie verhalen allemaal. Je zal wel een hele leuke reisgenoot gehad hebben, haha! Ik ben inmiddels goed aangekomen in Guatemala -alleen m'n tas nog niet, arrrggg- dus ga je vanaf hier volgen... Heel veel plezier nog!

Liefs, Willemijn